Z dniem 6 września 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2014 r., poz. 1195), która określa zasady składania i rozpatrywania petycji oraz sposób postępowania organów w sprawach dotyczących petycji.

Przedmiot petycji

Zgodnie z uregulowaniami ustawy o petycjach, przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. O uznaniu pisma za petycję decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna.

Kto może złożyć petycję

Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów - w interesie: publicznym, podmiotu wnoszącego petycję albo podmiotu trzeciego, za jego zgodą.

W jakiej formie można wnieść petycje

Petycję składa się w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję, a jeżeli podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów – przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję.

Petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz powinna zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.

Co powinna zawierać petycja

Petycja powinna zawierać:
1) oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
2) wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
3) oznaczenie adresata petycji;
4) wskazanie przedmiotu petycji.

Petycja składana w interesie podmiotu trzeciego zawiera także imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej tego podmiotu. Podmiot, o którym mowa powyżej wyraża zgodę na złożenie w jego interesie petycji w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zgoda jest dołączana do petycji.

Petycja może zawierać zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu trzeciego - w przypadku gdy petycja jest składana w interesie podmiotu trzeciego.

Termin załatwienia petycji

Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia jej złożenia. W przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od podmiotu rozpatrującego petycję uniemożliwiających rozpatrzenie petycji we wskazanym terminie, termin ten ulega przedłużeniu, nie dłużej jednak niż o kolejne 3 miesiące. Postępowanie w sprawie petycji kończy się zawiadomieniem podmiotu wnoszącego petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem - w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.

Petycja wielokrotna

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach przewiduje również instytucję tzw. „petycji wielokrotnej”. W świetle uregulowań ww. ustawy, jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji przez podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji składane są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji (petycja wielokrotna). W takim przypadku, na stronie internetowej podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji lub urzędu go obsługującego ogłasza się okres oczekiwania na dalsze petycje nie dłuższy niż 2 miesiące, licząc od dnia ogłoszenia. Termin rozpatrzenia petycji wielokrotnej liczy się od dnia upływu okresu, o którym mowa powyżej.

W przypadku petycji wielokrotnej sposób jej załatwienia jest ogłaszany na stronie internetowej podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji lub urzędu go obsługującego. Ogłoszenie to zastępuje zawiadomienie podmiotu wnoszącego petycję o sposobie jej załatwienia.
 
Informacja na temat rozpatrywanych petycji kierowanych do Rady Gminy Mała Wieś:
 
2019 rok
 
 

Lp.:

Petycja Nr 1/2019

Data wpływu:

 2 grudnia 2019

Imię i Nazwisko lub nazwa
podmiotu wnoszącego petycje
(w przypadku wyrażenia zgody,
o której mowa w art.4 ust.3
ustawy o petycjach

Renata Sutor
ul. Rynek 8B
34-700 Rabka-Zdrój
e-mail: adwokatsutor@gmail.com
tel. 575364664

Przedmiot petycji:

Zmiany przepisów prawa

Treść pisma:

Treść petycji 

Sposób załatwienia:

Uchwała Nr 96/XIII/2019
Rady Gminy Mała Wieś z dnia. 30.12.2019,
pisma informujące o sposobie załatwienia
petycji

 
2020 rok
 

Lp.:

Petycja Nr 1/2020

Data wpływu:

 27 marca 2020 r.

Imię i Nazwisko lub nazwa
podmiotu wnoszącego petycje
(w przypadku wyrażenia zgody,
o której mowa w art.4 ust.3
ustawy o petycjach

Koalicja Polska Wolna od 5G
e-mail: stop5gpl@gmail.com
 

Przedmiot petycji:

stopa zagrożeniu zdrowia i życia

Treść pisma:

Treść petycji

Sposób załatwienia:

Uchwała Nr 139/XVIII/2020 z dnia 28 sierpnia 2020 r.

w sprawie rozpatrzenia petycji

 

Lp.:

Petycja Nr 2/2020

Data wpływu:

01 czerwca 2020 r.

Imię i Nazwisko lub nazwa
podmiotu wnoszącego petycje
(w przypadku wyrażenia zgody,
o której mowa w art.4 ust.3
ustawy o petycjach

Renata Sutor

ul. Rynek 8B

34-700 Rabka Zdrój

e-mail:adwokatsutor@gmail.com

tel. 575 364 664

Przedmiot petycji:

zmiany przepisów prawa

Treść pisma:

Treść petycji

Sposób załatwienia:

  Uchwała Nr 140/XVIII/2020 r. Rady Gminy Mała Wieś z dnia 28 sierpnia 2020 r.

 2022 rok

Lp.:

Petycja Nr 1/2022

Data wpływu:

01 sierpnia 2022 r.

Imię i Nazwisko lub nazwa
podmiotu wnoszącego petycje
(w przypadku wyrażenia zgody,
o której mowa w art.4 ust.3
ustawy o petycjach

Patryk Janusz Król

 

Przedmiot petycji:

utworzenie Młodzieżowej Rady Gminy

Treść pisma:

Treść petycji

Załącznik do petycji

Sposób załatwienia:

Uchwała nr 248/XXXIX/2022 Rady Gminy Mała Wieś z dnia 29 listopada 2022 r.

Przedłużenie terminu rozpatrzenia petycji

2023 rok

Lp.:

Petycja Nr 1/2023

Data wpływu:

15 września 2023 r.

Imię i Nazwisko lub nazwa
podmiotu wnoszącego petycje
(w przypadku wyrażenia zgody,
o której mowa w art.4 ust.3
ustawy o petycjach

Stowarzyszenie Obrońców Doliny Iłowsko – Dobrzykowskiej 

 

Przedmiot petycji:

Udrożnienie rzeki Wisły na odcinku od Wyszogrodu do Włocławka 

Treść pisma:

Treść petycji

Sposób załatwienia:

Uchwała Nr 319/XLIX/2023 Rady Gminy Mała Wieś z dnia 29 listopada 2023

2024 rok

Lp.:

Petycja Nr 1/2024

Data wpływu:

11 grudnia 2024 r.

Imię i Nazwisko lub nazwa
podmiotu wnoszącego petycje
(w przypadku wyrażenia zgody,
o której mowa w art.4 ust.3
ustawy o petycjach

Rada Rodziców, Rodzice uczniów Szkoły Podstawowej w Dzierżanowie, absolwenci

szkoły, mieszkańcy oraz nauczyciele

 

Przedmiot petycji:

przeciwko likwidacji Szkoły Podstawowej w Dzierżanowie   

Treść pisma:

Treść petycji 

Sposób załatwienia:

 
Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Administrator
  • Data udostępnienia w BIP: 2020-01-09 09:40:37
  • Informacja zaktualizowana przez: Szczypińska Gabriela
  • Data ostatniej aktualizacji: 2024-12-12 12:04:59
  • Liczba odsłon: 1538
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 9441784]

przewiń do góry